Detail hesla - Závažné onemocnění dítěte - formy komunikace

Závažné onemocnění dítěte - formy komunikace



Slovníková definice
není k dispozici

Plná definice
Komunikovat s pacienty, kteří dokáží popsat slovy, co cítí a vnímají, je relativně snadné. Ti nejmladší k nám mohou „mluvit“ prostřednictvím obrázků a her. Příklad: Malý pacient netrpělivě čeká na transplantaci ledviny, ale pořád není k dispozici vhodný dárce. Sám si uvědomuje, jak je pro něj důležité získat ledvinu od nějakého mrtvého dárce. Jednoho dne „jakoby“ zastřelí imaginární pistolí svého nemocného kamaráda z nemocničního pokoje. Vyjadřuje tím tak svou touhu po přežití díky spolupacientově ledvině.

Další skupina používá symbolickou verbální řeč; jsou to převážně starší děti a dospívající. Příklad: Mladá dívka při opakovaném vyšetření v „tunelu“ se ptá ošetřovatelky: Co se stane, když budu zrovna uvnitř a začne hořet? Ve skutečnosti tím vyjadřuje svoji nemohoucnost a strach ze smrti. Nemocní nám totiž dokáží ve svých symbolech sdělit mnohé o tom, jaké mají představy o smrti, o nemoci či o svém těle. Podle sdělení některých onkologů dokáží někdy dětské kresby poukázat předčasně na rozvoj metastáz v jejich těle. 

Autor: Redakce

Design and code by webmaster